Motocyklové řetězy - základní informace, správná udržba a záběh nového řetězu | Internetový prodej náhradních dílů, servis motocyklů, skůtrů a ATV

.......kvalitní motocajky do bláta, na okruh i na silnici
 
Registrace
 
 
 
naše nabídka e-shop Tipy a udržba motocyklu Přepravní služby

Doprava + převod ČR 119,-Kč

Doprava+dobírka ČR 119,-Kč

Při objednávce nad 3000,-Kč

doprava a platba ČR ZDARMA


Doprava+dobírka SK 235,-Kč

Doprava + převod SK 235,-Kč

Akceptujeme platební karty

Přijímáme platby kartou VISA, MasterCard, Dinners Club, Discover a JCB (pouze v kamenném obchodě).

 

Na úvod » Motocyklové řetězy - základní informace, správná udržba a záběh nového řetězu

Jak na motocyklové řetězy

Jaký řetěz správně zvolit?

Naše odpověď je jednoznačná. Vybírejte řetěz pouze na základě faktů. Jsou dostupné osazovací tabulky jednotlivých výrobců řetězů a dobrý servis je má k dispozici. Každá snaha o úsporu a volba nižšího (tedy i levnějšího) výkonového stupně řetězu se vrátí ve zvýšených nákladech při provozu. Dobrý servis se Vás vždy bude snažit přesvědčit, abyste osadili svůj motocykl doporučenou výkonovou třídou řetězu. Laciné triky s nabídkou řetězu renomované značky, ale nižší výkonové třídy pro váš motocykl, Vám v drtivé většině způsobí zvýšené provozní náklady a komplikace. Proto se při své volbě spolehněte na zkušenosti výrobců. Ve spojení s Vaší péčí o řetěz je to cesta k dlouhé životnosti řetězu.

Napnutí řetězu

Řetěz je potřeba nejen čistit a mazat, ale také kontrolovat jeho správné napnutí. Řetězu škodí velké napnutí, které kromě samotného řetězu škodí řetězovým kolům a ložiskům. Příliš povolený řetěz zase hrozí sesmeknutím a následným pádem. Průhyb měříme na spodní části řetězu, zhruba uprostřed mezi oběmi řetězovými koly. Hodnota by měla být v rozsahu uvedeném výrobcem vašeho motocyklu. Motocykl postavte na stojan (zda boční či centrální uvádí výrobce) a řetěz napínejte na nezatíženém motocyklu rovnoměrným otáčením obou matic napínáku po uvolnění matice hřídele zadního kola. Souběžnost kol kontrolujeme pomocí značek umístěných na kyvce, případně měříme vzdálenost hřídele kola od konce kyvky. Po utažení hřídele zadního kola průhyb ještě jednou zkontrolujeme.

Mazání a čištění řetězů

Řetězy, které viděli mazivo naposledy při výrobě. Mají charakteristický zvuk, při jízdě hučí a při pomalém popojíždění skřípou a vesele pohvizdují.

Protipólem jsou černé mastné hroudy, kdy majitel maže neustále, při každé příležitosti. Jako každý extrém i toto vadí. Popravdě je těžké rozhodnout, co je horší. Myslím, že není potřeba si podrobněji rozepisovat proč vadí, když se řetěz nemaže. Budu se věnovat raději tomu, jak mazat a proč nemazat příliš. Pro oba druhy řetězů, těsněné i netěsněné, platí, že řetěz je potřeba mazat až po očištění. Takto napsané je to každému zcela jasné, ale praxe je jiná.

Zcela běžně se řetěz pouze domazává. "Bohužel" každé mazivo obsahuje složku, která má za úkol donést kluzné částice maziva na místo určení a poté vyprchat. Tato složka zajišťuje vzlínavost maziva a zaručuje, že se mazivo dostane i na ta nejméně přístupná místa. Pokud je mazivo nanášeno na staré mazivo a nečistoty, musí s těmito překážkami bojovat. Čas původně určený na cestu do míst, která má namazat stráví rozpouštěním starého maziva. To se částečně podaří, ale bohužel na cestu se vydává mazivo společně s nečistotami. Výsledkem je, že nové mazivo nedorazí na všechna místa určení a ještě zavleče s sebou nečistoty. Rozborem kalů po čištění řetězu jsme zjistili, že se jedná o malé drobné kovové části,které tvoří 60 % nečistot. Tyto drobné kovové třísky, či kovový prach vznikají opotřebením řetězových kol. Na lepivý povrch maziva se velmi dobře zachytávají a protože jsou drobné a tím i zanedbatelně těžké, neodletí z řetězu, bohužel, ani odstředivou silou. Společně s novým mazivem vytváří brusnou pastu, která je zavlékaná mezi pohybující se části řetězu a zde velmi zkracují životnost třecích ploch, vznikají větší vůle a tím dochází k prodloužení řetězu.¨

Čištění

Jak jistě víte, ve chvíli kdy mazivo nastříkáte na řetěz, je velmi řídké. To je způsobeno těkavými složkami, které mají za úkol donést kluzné částice co nejdál, navzlínat do prostor mezi pohybujícími se díly. Tyto benzonové částice s sebou ovšem vezmou i částice prachu a starého maziva což nechceme. Proto je velice důležité před mazáním řetěz vyčistit!

Ideální stav je použití  čističe od stejného výrobce jako mazivo (vyvarujte se použití jakýchkoliv rozpouštědel ředidel apod.– mohou zničit těsnící kroužky ). Tuto kombinaci doporučuji z jednoho prostého důvodu. Každý výrobce zná nejlepší způsob, jak odmastit své vlastní mazivo a  zároveň zajistí, že po vyprchání čističe nezůstávají na řetězu částice rozkládající nově nanesené mazivo.  Není to obchodní trik výrobců a dodavatelů. Je to chemie. Návod na čističi bývá podrobný, proto jen dodám a zdůrazním. Po aplikaci čističe aspoň deset (raději dvacet) minut počkejte, aby mohla vyprchat všechny rozpouštědla. Potom teprve aplikujte mazivo.

Mazání 

Vlastní namazání řetězu je potřeba provést s citem. Mazivo není zadarmo, proto je zbytečné ho nastříkat bez rozmyslu na celý řetěz. Důležité je, nanášet mazivo na oba kraje válečků, tak aby mohlo zatéci pod válečky. Rozstřikem se dostane dostatek maziva i na těsnicí kroužky, které chrání mimo jiné i před UV zářením a brání nadměrnému stárnutí kroužků. Podstatné je, abychom, po cca 10 minutách po namazání, řetěz suchým hadrem otřeli a to nejen boční části článků ( osmiček ), ale i z hora a spoda řetězu ( mazivo je tam kde je třeba ). Zbavíme ho tím přebytků maziva a zabráníme ulpívání nečistot na řetězu během provozu. Frekvence mazání je závislá na podmínkách provozu. Sami poznáte zda je řetěz namazaný či suchý. Orientačně lze použít interval od 400 do 1000 km provozu. Samozřejmě déšť, prach, rychlost a styl jízdy ovlivňují průběh intervalu mazání.

Správné zajetí, záběh řetězu

Málokdo tuší, že řetěz se – stejně jako prakticky všechny pohyblivé součástky – musí správně zaběhnout, aby plnil dobře svou funkci. Jestliže namontujete nový řetěz a plni elánu hned při odjezdu ze servisu dáte sprint z křižovatky nebo ukázkové wheelie, tak jste právě ty peníze, co jste za řetěz dali, vyhodili z okna.
Řetěz je tvořen více než stovkou kloubů, přičemž každý z těch kloubů se skládá, jak už jsme řekli, z čepu, pouzdra a válečku. Mezi těmito součástkami je určitá vůle, aby řetěz vůbec mohl řetězovat, a tyto součástky mají zhruba kruhovitý profil. Proč zhruba? Dokonalost totiž existuje pouze v pohádkách a úplně přesně kruhového průřezu nedocílíte ani s nejlepšími technologiemi.
Kloub je tedy tvořen součástkami, které jsou z profilu značně „šišoidní“ (navíc se ještě třeba pouzdro po nalisování destiček mírně zdeformuje), a ty se musí pořádně „usadit“. Ideální je proto řetěz namontovat, nechat na volno na stojanu protočit zadní kolo a pak velice zvolna vyrazit. Neznamená to rychlostí hlemýždě, nýbrž prvních zhruba sto kilometrů se vyvarovat prudké akcelerace a prudkého brzdění a postupně pravidelně zvyšovat zatížení. Tak se vymezí rovnoměrně všechny vůle, řetěz se pravidelně vytáhne, vy jej dopnete a máte klid („každý nový řetěz se vytáhne“; kolikrát se řetězy vytahují už rovnou v továrně). Uvědomte si totiž, že takový řetěz měří řádově 1,5 metru a že výkon přenáší jen horní větev řetězu, která měří cca půl metru – pokud prudce přidáte plyn, zatížená část řetězu se napne a už v životě nedokážete úplně stejně zapůsobit i na zbylou většinu článků. Výsledkem tak bude nepravidelné vytažení jako u starého řetězu – a to jste přeci nemuseli montovat nový.

Měření prodloužení řetězu, nepravidelně vytahaný řetěz

Pro kontrolu opotřebení řetězu je dobré použít měrku která umožňuje snadnou průběžnou kontrolu prodloužení řetězu. V případě, že nemáte měrku k dispozici můžeme si pomoci jednoduchým výpočtem. Změříme rozteč většího počtu článků – třeba dvaceti a porovnáme ji s normou udávanou délkou dvaceti článků nového řetězu. Řetěz rozměru 530 má rozteč 15,875 mm a tudíž nominální délka dvaceti článků je 317,5 mm. Maximální bezpečné prodloužení motocyklových řetězů je cca 2% a  tudíž je li naměřená délka na řetězu větší než 323,85 mm, je nutné řetěz vyměnit.

Jak poznat, že je řetěz zralý na výměnu bez použití šuplery nebo měrky? Uchopte řetěz na rozetě a táhněte ho směrem od rozety. Nový řetěz by měl sedět tak, že se nepohne vůbec. Starší řetěz by nemělo být možno posunout více než do jedné třetiny zubu rozety. Nepravidelnost vytahání řetězu zjistíme že, postavíme motocykl na centrální stojan nebo hever a zhruba v půlce kyvky vyzkoušíme prověšení řetězu, pootočíme kolem cca. o 15cm. a opět zkontrolujeme prověšený řetězu. Takto kontrolujeme po celé délce řetězu. Poud je řetěz správně, pravidelně vytahaný měl by bý průvěs řetezu vždy stejný. Věřte, jak zjistíte nepravidelně vytahaný řetez, zajeďe do Vašeho servisu na kontrolu řetězové sady.

Při překročení dovoleného prodloužení řetězu hrozí výrazné poškození součástí převodů, jejichž cena je mnohonásobně vyšší než cena řetězu.



 
 
 
 
 
 
 
TOPlist