Základní desatero motocyklových pneumatik | Internetový prodej náhradních dílů, servis motocyklů, skůtrů a ATV

.......kvalitní motocajky do bláta, na okruh i na silnici
 
Registrace
 
 
 
naše nabídka e-shop Tipy a udržba motocyklu Přepravní služby

Doprava + převod ČR 119,-Kč

Doprava+dobírka ČR 119,-Kč

Při objednávce nad 3000,-Kč

doprava a platba ČR ZDARMA


Doprava+dobírka SK 235,-Kč

Doprava + převod SK 235,-Kč

Akceptujeme platební karty

Přijímáme platby kartou VISA, MasterCard, Dinners Club, Discover a JCB (pouze v kamenném obchodě).

EET evidence

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby v běžném režimu

 

Na úvod » Základní desatero motocyklových pneumatik

Základní desatero o motocyklovém obutí

Jistě se mnou budete souhlasit, když řeknu, že dobrá, správně zvolená pneumatika, je základem slušného svezení. Přilnavost, to je to, čeho nemá žádná motorka nikdy dost.

Proto je dobré věnovat výběru pneumatik zvláštní pozornost. Vždyť nejde jen o často zmiňovanou naší bezpečnost, která je až na prvním místě, ale i o nemalou investici, kterou nám "upadlá" motorka přivodí. Tam se nám většinou ušetřené peníze za starou ojetou nebo ztvrdlou a špatně přilnavou motogumu velmi rychle vrátí i s úroky.

Následující článek se zmiňuje o pneumatikách BRIDGESTONE, ale myslím, že většinu pravidel lze brát obecněji. Naleznete zde i zajímavé informace o rozměrech, rychlostních a hmotnostních indexech, tvrdostech směsí a jejich přilnavostech a v neposlední řadě také přepočítávací tabulky různých veličin a tabulky s označením pneumatik.

Doporučené pneumatiky dle výrobců pneumatik. Kompletní osazovací tabulky velikostí, dle typu motocyklům, obrázky a info k jednotlivým pneu atd. - stačí kliknout na výrobce pneu

DUNLOP, PIRELLI, METZELER, MICHELIN, BRIDGESTONE, CONTINENTAL

Označování motocyklových pneumatik

U motocyklových pneumatik se můžeme setkat s několika různými druhy označování. Nejčastěji se můžeme setkat s metrickým značením. První údaj zde udává šířku profilu pneumatiky (ta je u motocykových pneumatik obvykle menší, než šířka běhounu, která je kvůli "zakulacení" větší). Označení 120/70 ZR 17 udává, že šířka profilu je 120 mm.

Číslovka za lomítkem udává výšku profilu pneumatiky, nikoli však v milimetrech. Je to údaj, udávající v procentech poměr výšky a šířky profilu. U rozměru 120/70 to znamená, že výška je 70% ze 120 mm, tedy v tomto případě 84 mm.

Dalším údajem, který na pneumatice naleznete, je zátěžový index. Ten udává maximální povolené zatížení pneumatiky a neměl by být překročen.

ZÁTĚŽOVÝ INDEX
(LOAD INDEX - LI)

LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg
0 45 10 60 20 80 30 106 40 140 50 190 60 250 70 335 80 450
1 46,2 11 61,5 21 82,5 31 109 41 145 51 195 61 257 71 345 81 462
2 47,5 12 63 22 85 32 112 42 150 52 200 62 265 72 355 82 475
3 48,7 13 65 23 87,5 33 115 43 155 53 206 63 272 73 365 83 487
4 50 14 67 24 90 34 118 44 160 54 212 64 280 74 375 84 500
5 51,5 15 69 25 92,5 35 121 45 165 55 218 65 290 75 387 85 515
6 53 16 71 26 95 36 125 46 170 56 224 66 300 76 400 86 530
7 54,5 17 73 27 97,5 37 128 47 175 57 230 67 307 77 412 87 545
8 56 18 75 28 100 38 132 48 180 58 236 68 315 78 425 88 560
9 58 19 77,5 29 103 39 136 49 185 59 243 69 325 79 437 89 580

Jiným důležitým údajem je rychlostní index - informuje o maximální rychlosti, pro kterou je pneumatika konstruována.

RYCHLOSTNÍ INDEX

Rychlostní Index max.rychlost (km/h ) Rychlostní Index max.rychlost (km/h )
B 50 P 150
C 60 Q 160
D 65 R 170
E 70 S 180
F 80 T 190
G 90 U 200
J 100 H 210
K 110 V/VB 240
L 120 ZR (V) (VB) přes 240
M 130 W 270
N 140 Y (W) 300 (přes 270)

PŘEPOČÍTÁVACÍ TABULKA ROZMĚRŮ

Metrické

(šířka) / (poměr šířka/výška v %)

Alfa Palce
80/90 přední MH90 2.50 do 2.75
90/90 přední MJ90 2.75 do 3.00
100/90 přední MM90 3.25 do 3.50
110/90 přední MN90 3.75 do 4.00
120/90 přední MR90 4.25 do 4.50
130/90 přední MT90 5.00 do 5.10
110/90 zadní MP85 4.00 do 4.25
120/90 zadní MR90 4.50 do 4.75
130/90 zadní MT90 5.00 do 5.10
140/90 zadní MU85/MU90 5.50 do 6.00
150/80 zadní MV85 6.00 do 6.25
150/90 zadní MV85 6.00 do 6.25

Co znamenají ta různá čísla a nápisy na boku pneumatiky?

Ta nejdůležitější část označuje rozměr a je vysvětlena v odpovědi výše. Dále najdete na boku údaj o konstrukci pneumatiky, většina gum ji má dnes radiální. Dozvíte se detailní popis materiálů kostry a z kolika vrstev se pneumatika skládá - to je takové to "Tread plies 2 Rayon 1 Polyamide". Pochopitelně nechybí jméno výrobce a název modelu pneumatiky, označení, jestli budeme potřebovat duši (TT nebo Tubetype) či nikoli (TL nebo Tubeless) a kde byla vyrobena. Na několika místech ze strany najdete písmena TWI (tread wear indicator - indikátor opotřebení běhounu), který ukazuje, kde jsou ve vzorku kontrolní značky. Nakonec nechybí ani datum výroby v kódované formě - v takovém prolisovaném oválu jsou čtyři číslice, z nichž první dvě udávají týden a druhé dvě rok výroby. Tedy například číslo 3605 říká, že pneumatika spatřila světlo ve třicátém šestém týdnu roku 2005.

Co znamenají písmenka za označením typu pneumatiky, např. BT 014 FE, BT 020 RU a podobně? A jaký je rozdíl třeba mezi BT 014 F a BT 014 FE?

Písmeno F vždy označuje přední pneumatiku (zkráceno z anglického ?front?), písmeno R se používá u zadní gumy (z anglického ?rear?). Dále, pro některé motocykly byly vyvinuty verze pneumatik, vycházející ze základního modelu, ale zohledňující konkrétní vlastnosti daného motocyklu (geometrie, nastavení odpružení, hmotnost). Například, vedle základního modelu BT 014 F, univerzálně použitelného pro všechny motocykly s odpovídajícími parametry a rozměry ráfku, jsou třeba u častého rozměru 120/70 ZR17 v nabídce ještě varianty FE, FF, FG, FJ, FSE a FSF. Verze FE je určena pro Hondu CBR 600RR, verze FF pro BMW K1200R a K1200S, verze FG je speciálně pro Hondu CBR1000RR Fireblade, verze FJ je pro Suzuki GSX-R1000. Verze FSF je doporučena výhradně pro model Suzuki GSX-R600, zatímco verze FSE je určena pro několik různých motocyklů: Suzuki GSX-R750, Yamahu FZR1000, Buell XB12, cca polovinu motoycklů Ducati (od Monstera 620 přes ST až po 999), Hondy VTR FireStorm a CBF600 a Kawasaki ZRX1200S. Obdobné je to u zadních pneumatik ? ?R? nebo?RU? znamená možnost univerzálního nasazení, ostatní zkratky (RE, RG, RL,?) signalizují speciální určení pro konkrétní motocykl. Těmito zkratkami jsou často označeny pneumatiky, kterými jsou motorky originálně vybaveny. Shrnuto: kdo si nasadí na své GSX-R1000 dopředu BT 014 F, rozhodně nic nezkazí. Kdo chce mít přesně to samé, co tam měl při koupi nového stroje, může sáhnout po BT 014 FJ.

Jak dlouho vydrží pneumatiky v dobrém stavu?

Celková životnost pneumatik závisí na tom, kde a jak se skladují. Neobuté se skladují nastojato (čas od času s nimi otočte) a obuté na ráfcích naležato - pokud máte to štěstí a máte náhradní ráfky. Ideální místo na uložení pneumatik je suché, tmavé (škodí jim UV záření, takže žádné sluníčko!) a dobře odvětrané, neboť si netykají ani s benzínovými a jinými výpary. Výrobci udávají, že neobuté pneumatiky při dobrém skladování vydrží kolem pěti let.

Říká se, že nové pneumatiky potřebují 100 km na to, aby se pořádně zajely? Není to zbytečně moc?

Závodníci odrhnou své sliky už v první nebo druhé zatáčce (bodejť ne, když je už od rána smaží zabalené do nahříváků), silničním pneumatikám je na okruhu lepší nechat aspoň jedno kolo. Ne, rozhodně není přesně stanovena žádná vzdálenost pro zajetí gum. Věc se má tak - když obujete nové pneumatiky, je jejich povrch ještě "slizký" (ten sliz je tam proto, aby šly dobře vyklopit z formy) a je potřeba je od toho slizu pořádně očistit. Toho dosáhnete postupným a pozvolným zvětšováním náklonů. Ne že vyjedete a hodíte motorku za roh do závodního náklonu v domnění, že čím větší náklon, tím větší plochu očistíte. Takovou chybu uděláte jen jednou a budete rádi, když to odnese jen odřený lak. Těch 100 km je hodnota, za kterou je pravděpodobné, že už jste s motorkou zatáčeli jak doleva, tak doprava a že už na pneumatice nebude mít nic ani ten největší tužkař.

Druhá cesta k očištění gum od slizu vede přes chemii - otřete je hadrem namočeným do nějakého agresivního prostředku, třeba do čističe na brzdy nebo do benzínu. Nelijte to přímo na gumy, nebo je to sežere, jen lehce otřít. No a je tu ještě jedna možnost pro příznivce hrubého násilí - prostě tu pneumatiku odrbejte smirkovým papírem a je to.

Po namontování dejte gumám ještě trochu času na to, aby si zvykly na asfalt, pak už jen ohřát a hurá do zatáček! Ještě poznámka - pokud vás baví špinit si ruce nebo máte známého v pneuservisu, nechte si po těch prvních 100 kilometrech, kdy se nové pneumatiky již definitivně usadily, kola znovu převážit.

Jsou opravované pneumatiky bezpečné?

Za jistých okolností ano. Ne každá děravá pneumatika však jde opravit, záleží na tom, kde byla propíchnutá. Díru uprostřed běhounu většinou opravit lze, ale poškozený bok se neopravuje, tam už by to mohlo být nebezpečné. Samozřejmě si to nechte zalepit v někde v odborném pneuservisu, nesnažte se o nic doma s kanagonem a záplatami na kolo a samozřejmě to platí jen o malých dírkách, ne o kráterech po granátu.

Občas se setkáte s názorem, že pneumatiky s rychlostním limitem vyšším než V by se již opravovat neměly, stejně jako s různými názory na způsob opravy. Hříbek nebo záplata? Jednoznačný závěr neexistuje, každopádně se s těmito pneumatikami už nepřihlašujte na závody. Je narušena homogenita gumy a extrémní namáhání by mohlo přivodit nějaký malér. Každý seriózní opravce vám sdělí, že s opravovanou pneumatikou byste se měli vyvarovat jízdy na hraně.

Ztrácejí pneumatiky své vlastnosti během opakovaného zahřívání?

Ano. Když se guma zahřeje, trochu zvulkanizuje a změní svoje chování. Nové pneumatiky poskytují nejlepší přilnavost a nejvíce se ohřejí právě při prvním použití, protože vnitřek pneumatiky se urovnává a vytváří tření. Závodníci u svých sliků vyžadují nejlepší přilnavost, takže špičkoví jezdci (teď se nebavíme o jezdeckých kvalitách, ale o finančním zázemí) použijí každou gumu jen jednou a pak ji zahodí. Kdybyste chtěli zakreslit vývoj teploty při použití nové pneumatiky, křivka by vypadala asi následovně - prudký nárůst, vrchol a potom pokles na určitou hladinu.

 

Legislativa hovoří o tom, že hloubka dezénu nesmí být pod 1,6 mm (obecně se nedoporučuje jít u motorek pod 2 mm). Co se stane, když se rozhodnu nechat si pneumatiky, i když už to nesplňují?

Nejen nedostatek vzorku na pneumatice z vás udělá adepta na žalář. Různé praskliny, řezy v kostře nebo další jiné chyby ve struktuře jsou podobný průšvih. Dávejte na to pozor, protože nevyhovující gumy mohou příslušníci ocenit na místě až tisícikorunovou pokutou (ale mohou to vyřešit i domluvou). To jsme na tom ještě dobře, v Anglii by vás podobná věc přišla na pěkných 2500 liber (na koruny krát 45) a tři bodíky do celotáborového hodnocení!

Další problém může nastat, když se s takovými pneumatikami zúčastníte dopravní nehody. Pojišťovny jsou moc opatrné, než něco vyplatí, a pokud se dozvědí, co že jste to měli obuto za mrtvoly, tak se budou hojit na vás. To se tedy rozhodně nevyplatí.

No a aby to ještě nebylo všechno, tak vám ještě tyto už nelegální pnemamtiky změní chování motocyklu, a to celkem podstatným způsobem. Se zadní gumou sjetou na placku se budete prát do zatáček a motorka si pojede, kam bude chtít. Přední pneumatiky se zase opotřebovávají do tvaru V, předek pak s oblibou podkluzuje, motorce se nechce zatáčet a na mokru taková pneumatika drží asi jako magnetický tankvak na plastové nádrži. Opotřebené pneumatiky se také mnohem snadněji prorazí.

Mohu měnit velikost pneumatik na svém motocyklu?

No když myslíte, že to je šťastný nápad, tak to zkuste. Legální to ovšem není, a když se  na to přijde, můžete mít problémy s policií a v případě nějakého karambolu i s pojišťovnou. Výrobce si ty rozměry nevycucal jen tak z prstu, a než na motorku něco dal, tak to sakra dlouho testoval. Nezapomínejte taky, že všechno má svá pravidla, a fakt, že vás fascinují široké gumy, neznamená, že hned vrznete stoosmdesátku na tříapůlpalcový ráfek. Je velice pravděpodobně, že ji tam ani nedostanete.

Který profil pneumatiky je nejlepší pro silniční motorku?

Špičatý profil nabízí ostřejší řízení a lepší přilnavost v zatáčkách, ale za cenu horší stability v přímém směru. Kulatý profil oproti tomu napomáhá progresivnějšímu řízení a zlepšuje stabilitu, což jsou vlastnosti pro normální ježdění na silnici asi žádanější.

Proč se nové pneumatiky vždycky propíchnou?

Zákon schválnosti, nic jiného. Pneumatiky se většinou propíchnou mnohem snadněji  v chladu nebo v mokrých podmínkách, protože guma má tehdy menší odolnost vůči předmětům, přes které přejedete.

Proč je důležité pravidelně kontrolovat doporučený tlak v pneumatikách?

Těžko vyjádřit, jak moc je důležité mít pneumatiky správně nahuštěné. Tlak v pneumatice významnou měrou působí na chování celého motocyklu a má fatální vliv zajména na grip, přilnavost. Příliš velký tlak znamená zmenšení kontaktní plochy, naopak podhuštěná pneumatika se bortí a žvejká. Tlak ovlivňuje, jak pneumatika na silnici sedí i celkový pocit z chování motocyklu. Podhuštěná pření pneumatika způsobí, že řízení bude pomalé a takové mdlé. Taky asi zaznamenáte, že celý motocykl má tendenci padat do zatáčky. Než se začnete hrabat v nastavení podvozku, zkontrolujte nejdřív tlaky, protože stačí pár dílků na tlakoměru a všechno může být jinak. Tlak vzduchu v pneumatikách se udává za studena, protože při jízdě se pneumatiky zahřívají a tlak v nich roste. Nemá smysl ho kontrolovat po celodenním zatáčkovém šílení, to jste měli udělat, než jste vyrazili. Správné hodnoty tlaků najdete v manuálu k motorce, který má jistě každý doma, nebo k většině motorek také na těchto stránkách. Běžnou a celkem nebezpečnou chybou je snižování tlaku na mokru, aby pneumatika získala větší kontaktní plochu. To je sice v pořádku, jenže snižováním tlaku také dochází k tomu, že se vzorek zavírá a zmenšují se drážky, kterými se odvádí voda zpod kola a vzrůstá riziko aquaplanningu.

Jak moc se mění tlak pneumatiky za studena a za tepla?

Závisí to vždycky na výchozím tlaku a na konkrétní pneumatice, kterou máte obutou, každopádně ty změny probíhají v rozpětí 0,5 až 1 atmosféry, v extrémních případěch i více. To je důvod, proč se při řádění na okruhu pneumatiky ufukují - protože se silně zahřívají a tlak stoupá a stoupá. Samozřejmě záleží na bambilionu věcí okolo, ale v zásadě se na trati fouká kolem 2 atmosfér (předek víc, zadek míň).

Když chci ještě větší přilnavost, mám si vybrat co možná nejzávodnější pneumatiku?

Ne. K získání ještě větší přilnavosti vyberte nejvhodnější pneumatiku pro ty podmínky, ve kterých budete jezdit. Závodní pneumatika je pro použití na silnici nevhodná. Věc se má tak, že každá pneumatika je konstruována pro jinou provozní teplotu, při které má optimální vlastnosti, no a ta je u sliků a podobných gum dost vysoká a je napravděpodobné, že byste je na silnici dokázali patřičně zahřát. Tudíž pak kloužou víc než normální cestovní gumy, jejichž provozní teplota je daleko nižší.

Bývají lepivější pneumatiky vždycky dříve opotřebené?

Obecně ano, měkčí směs se sjíždí rychleji než tvrdší. Ale z toho nevyplývá, že mezi opotřebením pneumatiky a přilnavostí je přímá úměra, protože pneumatiky mohou ztratit svou přilnavost z mnoha jiných důvodů.

Mohu si na motorku obout jiný typ pneumatiky, než na ni byl od výrobce?

Ano, je to možné a pneumatiky jiného výrobce vám třeba nabídnou i větší přilnavost a sportovnější pocit, ale zase za cenu menší stability v přímém směru nebo rychlejšího opotřebení. Vyberte si, co vám víc vyhovuje. Výjimkami jsou motorky jako Hayabusa nebo ZX-12R, které jsou obuty do bačkor vyrobených konkrétně pro tyto nadzvudkové křižníky - tam neriskujte a obujte je znovu, jiné by takové galeje, jaké na jejich zejména zadních kolech panují, nezvládly.

Měl bych na zimu pneumatiky vyměnit?

Cože? Kdy? No, je pravda, že někteří výrobci v poslední době začínají nabízet i pneumatiky pro zimní období, ale ty jsou určeny spíše pro krajiny, kde je v zimě třeba v průměru 10 nad nulou. V naší zemi s kontinentálním podnebím a mrazivou zimou je to spíše hazard. Jestli to ale stejně nemůžete vydržet, je tu také jeden tajný tip - závodní gumy na mokro. Ale nezapomeňte, že je to nelegální a my vám to kdyžtak neradili.

Je opravdu tvar vzorku tak důležitý?

Ano i ne. Není důležité, jak hezky vzorek vypadá, ale jaký vliv má na stabilitu, opotřebení  a přilnavost. Kombinace obvodového a věčkového vzorku podporuje stabilitu, ale všeho do času, jak se jednou pneumatika ojede, bude se chovat jako sešlapaný boty, ať tam původně byl vzorek jakýkoli.

Co to znamená, když lidé mluví o tom, že pneumatika odchází?

Když se do pneumatik vylisuje vzorek, pečou se (vulkanizují) při vysokých teplotách. To znamená, že se plastický kaučuk mění na pružnou gumu. Nicméně nezvulkanizují úplně a právě to dohánějí po celou svou životnost. Vlastnosti gumy se mění, jak vulkanizuje díky zahřívání a opotřebovávání, takže pneumatika je potom méně přilnavá.

Co znamená, když má pneumatika modré boky?

To znamená, že se přehřála. Taková pneumatika si jen zřídkakdy uchová svou původní přilnavost, i když použít se ještě dá. Ale opatrně na ni.

Jak se dá prodloužit životnost pneumatiky?

Abyste na gumě najeli co nejvíce kilometrů, je třeba ji mít nafouknutou na předepsaný tlak a ten pravidelně kontrolovat. Vyvarujte se zběsilých akcelerací, tvrdého brzdění nebo agresivní jízdy v zatáčkách. Nejezděte v chladu a mokru, pak se na pneumatice začnou objevovat vytrhané kousky. Vybírejte si silnice s dobrým hladkým povrchem. A zapoměňte na burnouty - vykouření gumy. No, jestli všechno tohle dokážete dodržovat, tak jste masochista.

Kdy se pneumatiky opotřebují více, při rychlé jízdě na rovinkách nebo v zatáčkách?

Pneumatiky se opotřebovávají, protože se guma doslova ořezává z jejich kostry. Kdykoli se pneumatika dotkne povrchu vozovky, odloupne se další slaboučká vrstvička z jejího povrchu. To se děje jak v zatáčkách, tak při jízdě v přímém směru. Zpravidla je opotřebení při jízdě rovně rychlejší, protože v této pozici si můžete dovolit nejtvrdší akceleraci i brzdění, a co si budeme namlouvat, na silnici stejně jezdíme nejvíce rovně.

Co se stane, je-li pneumatika nasazena špatným směrem?

Nic - pokud máte štěstí. Pneumatiky se vyrábějí tak, že se na kostru (většinou radiální) pokládají nárazníkové pásy a na to přijde tzv. koruna, tedy směs syrové gumy. Konce těchto vrstev se pak v jednom bodě k sobě spojí (vrstvy přes sebe nepřesahují) a pneumatika se upeče. Když je pneumatika nasazená obráceně, odstředivá síla působí negativně na tyto spojovací body a snaží se je roztrhnout (což se tedy může stát i při správně nasazené pneumatice, když jsou tyto body spojeny mizerně). Taktéž je obráceně i vzorek, což může mít neblahý vliv na stabilitu a chování na mokru.

Nedoporučuje se to, ale je opravdu instalace různých pneumatik na jedné motorce tak nebezpečná?

Toto stanovisko pramení z dob, kdy se běžně používaly pneumatiky diagonální. Nyní je většina používaných pneumatik radiální konstrukce, což snižuje vážnost tohoto problému. Většina výrobců dovoluje mixovat pneumatiky od jedné značky (pochopitelně té svojí), ale žádný nedoporučuje mít na druhém kole obuto od někoho jiného. Lidé jezdí na jedné motorce rozdílné pneumatiky, ale často se stává, že motorka je špatně ovladatelná - což si myslíme, že je dostatečný důvod to nedělat. Nejlépe se svezete, když dáte vždy celou novou sadu.

Co se kombinování radiálních, smíšených a diagonálních pneumatik týká, z pohledu české legislativy neexistují pro motorky žádná omezení, ale třeba v Anglii musíte mít k přední pneumatice zadní stejné nebo lepší konstrukce, nelze třeba mít radiální předek a k tomu diagonální nebo smíšený zadek.

Jaký je rozdíl mezi diagonální a radiální pneumatikou?

Rozdíl je v konstrukci kostry neboli kordu. Kord diagonální pneumatiky je tvořen vrstvami textilu, které jsou položeny šikmo, směrem od jednoho patkového lana k druhému, a to střídavě. Připomíná to jednoduchou vánočku nebo housku. Tento typ konstrukce se používá hlavně u pneumatik určených pro konstrukčně starší motocykly klasického střihu. Kord radiální pneumatiky tvoří vrstva textilních proužků, které svírají pravý úhel se směrem pohybu pneumatiky ? jsou nataženy přímo od jednoho patkového lana k druhému. U motocyklových pneumatik se radiální konstrukce používá v posledních 20 letech a uplatňuje se hlavně u výkonných sportovních, ale i cestovních strojů. K hlavním výhodám radiální konstrukce patří nižší hmotnost, pneumatika lépe zvládá deformace při zátěži.

Nemám ojeté gumové čudlíky po stranách pneumatiky, co to znamená? Jsem mizerný jezdec?

Znamená to, že neklopíte motorku pořádně. Teoreticky. Ale tímto prohlášením se vůbec nenechte rozhodit, tady hraje roli spousta faktorů. Záleží na pneumatice, jaký udělá profil, když se obuje, na tom, co ojíždíte na druhém kole a na konkrétní motorce. Třeba dostat se až na kraj přední gumy na starém Firebladu je docela fuška. U některých nesupersportovních motorek vám taky mohou v totálním bočním náklonu vadit výfuky nebo stupačky. To, že nemáte na motorce gumy ojeté až na hranu a zbavené čudlíků, z vás ještě nedělá špatného jezdce.

Co znamená, když se o pneumatice dozvím, že je tzv. více směsová

Znamená tedy že byly při výrobě použity různé směsi gumy na různých částech pneumatiky. Fór je v tom, že okraje pneumatiky jsou měkčí než prostředek, což je fajn v zatáčkách, kde guma drží, i na rovinkách, kde se tak rychle prostřední tvrdší směs neojíždí.

Zjistím něco, když do pneumatiky dloubnu nehtem?

Vidíte to na každé výstavě, kluci dloubou nehty do sliků na Rossiho závoďáku a nešetří uznalými pohledy. Pro měření tvrdosti slouží speciální nástroj, jenže spousta lidí je přesvědčena výhradně o kvalitách svého nehtu. Proč ne, ale takový test vám  toho o kvalitě pneumatiky mnoho neřekne.

Je bezpečné použít cestovní gumy pro okruhové dny?

Závodní dráha není tak rozdílná od běžné silnice, takže není důvod, proč byste je použít nemohli. Jen pamatujte, že cestovní gumy nejsou stvořeny pro zlepšování osobáku, rychle se přehřejí a ztratí svou přilnavost. Prostě si prohlédnete, jak to na okruhu vypadá a příště si už obujete gumu, která vám ve schwantzovce nebude klouzat.

Jak často dochází u motocyklových pneumatik k prasknutí?

Díky své robustní konstrukcí by cestovní pneumatiky neměly prasknout nikdy. Ovšem - při běžném použití. Slyšeli jsme o případech, kdy sjetá zadní guma nevydržela měření výkonu na brzdě (tam je ale extrémní prokluz), a že někomu bouchne při 200 km/h prořezávaný a na plátno ojetý předek (česká specialita), tomu se taky nelze moc divit.

Jsem poněkud při těle, musím si zvýšit tlak v pneumatikách?

Jestliže máte více než buldozer, tak pneumatiky trochu přifoukněte nad doporučený tlak, aby udržely svůj optimální tvar. V manuálu motorky určitě najdete hodnoty pro provoz sólo a ve dvou, takže svůj pupek považujte za spolujezdce a nafoukejte to podle toho.

Je zahřívací kličkování k něčemu?

Když uvidíte na rovince šílence, který neustále překlápí motorku ze strany na stranu, tak to dělá proto, aby svoje pneuamtiky zahřál a očistil jejich povrch. Nicméně je fakt, že při akceleraci a brzdění se toho tepla vyprodukuje více. Ono kličkování kvůli zahřátí je spíše psychologická zálažitost, ale aspoň se při tom pneumatiky očistí.

Proč jsou pneumatiky tak drahé?

Jasně, jedna pneumatika pro vaše GSX-R1000 je nesrovnatelně dražší než jedna pneumatika na Fabii, ale vezměte si, jaký výkon při jaké hmotnosti která z nich přenáší. No a když si uvědomíte, že pneumatika na něco, jako je Porsche Turbo, stojí kolem patnácti až dvaceti tisíc a potřebujete čtyři, tak už těch 3-4 tisíce za zadek a 2,5-3,5 tisíce za předek u motorky nevypadá tak hrozivě. A když jezdíte na špičkové motorce, která pojede i Porsche s turbínou, tak jaké jiné než špičkové gumy byste na ni chtěli dávat?



 
 
 
 
 
 
 
TOPlist