Základní rozdělení a vysvětlení značení olejů
Pokud přemýšlíte jaký 4T olej nalít do Vašeho motocyklu a nevyznáte se v jejich značení. Tento krátký článek, popíše jednotlivé druhy olejů, jejich vhodnost, co znamená jejich značení a který olej pro Váš motocykl správně vybrat.
Základní dělení olejů:
- minerální (z ropy)
- polosyntetické (přechod mezi minerálním a syntetickým
- syntetické (nezískávají se z ropy, umělé vyráběné syntézou)
- 100% syntetické (nezískávají se z ropy, umělé vyráběné syntézou)
- vysvětlení: plně syntetický olej může býz označen již při nadpoloviční většině syntetického základu obsahu oleje. 100% syntetický olej je čistě umělě vyráběný syntézou
Značení olejů:
Třída pro zimní provoz určuje startovatelnost motoru za nízkých teplot. Čím je číslo nižší, tím je řidší olej a tedy lépe maže za studena. Naopak vyšší číslo znamená hustší olej a horší mazání za studena. V zimě se při teplotách pod nulou na motorce zase tolik nejezdí, není tedy nízké číslo až tolik nutné. Pro motocykly se tak nejčastěji používají oleje označení zimní třídy 5W, 10W a 15W. Jen pro příklad např. viskozita za studena 10W má startovatelnost kolem -30° C, tedy když budete startovat studený motor když je venku kolem nuly, bude startovatelnost a mazací schopnost studeného oleje a motoru naprosto v pořádku.
Třída pro letní provoz určuje hustotu oleje za vysokých teplot. Čím vyšší číslo je, tím vyšší teplotu olej zvádne při dostatečném mazání motoru.
Řídké oleje s nízkým číslem fungují dobře už od nastartování, ale naopak při vyšších teplotách v motoru již fungují hůře a můžou se dokonce přepalovat, což je vysoce nežádoucí.
Oproti tomu oleje s vysokým číslem, které jsou hustší, nemažou tak dobře zastudena po nastartování, ale zato zvládají i ty nejvyšší teploty v motoru. Jsou tak vhodné spíše pro silniční, supersportovní a závodní stroje s vysokou zátěží a výkonem. U těchto olejů je třeba po nastartování motor zahřát na provozní teplotu, ostatně zahřát motor po nastartovaní se doporučuje téměř u jakéhokoliv motocyklu.
Při výběru vždy dodržujte to, co Vám výrobce motocyklu předepsal do manuálu, Pokud to nevíte, nebo nemáte manuál, tak pro naše klima a běžné typy motorů, jsou nejideálnější oleje třídy s označením 10W40, 10W50 nebo 15W50.
Kromě uvedeného značení olejů dle SAE existují i další rozdělení olejů dle výkonnostních tříd. Nejběžnější jsou normy API, ACEA a normy výrobců. Zde je vhodné dodržet předpis výrobce motocyklu.
Pokud si nejsi jistý se správný výběrem oleje do Tvojí mašiny, tak nám napiš, nebo zavolej, určitě Ti dobře poradíme.